Obiekt

Tytuł: Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Abstrakt:

Artykuł prezentuje wyniki badania, którego celem było zweryfikowanie hipotez dotyczących związków między wybranymi czynnikami podmiotowymi i kontekstowymi a strategią adaptacji dziecka trzyletniego do przedszkola. W badaniu wzięło udział 40 dzieci, które we wrześniu 2010 r. rozpoczęły naukę w przedszkolu. Zostały one zbadane Orientacyjnym testem rozwoju psychoruchowego (test Denver) oraz Kwestionariuszem strategii adaptacji (KSA) stworzonym na potrzeby tego badania. Wyniki wskazują na występowanie trzech strategii, które są jednocześnie kryteriami poziomu przystosowania dziecka do środowiska przedszkolnego: pozytywnej (twórczej adaptacji) oraz negatywnych (lękowej i indyferentnej). Zaobserwowano istotne statystycznie związki pomiędzy wiekiem, rozwojem psychoruchowym dziecka i wykształceniem matki a strategią adaptacji dziecka. Dzieci matek z wykształceniem wyższym, starsze, o wyższym poziomie rozwoju psychoruchowego częściej prezentowały pozytywną strategię adaptacji. Stwierdzono jednak, iż jedynie 15 spośród 40 badanych dzieci stosowało strategię twórczej adaptacji. Jest to wynik niepokojący, wymagający prowadzenia dalszych badań w celu rozpoznania czynników determinujących taki stan rzeczy.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2012, 4 (120)

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:jbc.bj.uj.edu.pl:409019

ISSN:

0239-6858

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

26 paź 2021

Data dodania obiektu:

19 paź 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

8 723

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

10314

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://jbc.bj.uj.edu.pl/publication/433899

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji