Struktura obiektu
Tytuł.:

Sortowanie kart jako metoda badania giętkości poznawczej u dzieci w wieku 3–8 lat

Autor:

Jabłoński, Sławomir ; Kaczmarek, Izabela ; Kaliszewska-Czeremska, Katarzyna ; Zakrzewska, Marzenna

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Data:

2013

Abstrakt:

Artykuł prezentuje teoretyczne podstawy powszechnie stosowanego w badaniach funkcji wykonawczych u dzieci dwuwymiarowego testu sortowania kart (DTSK), odwołując się do pojęć kontroli hamowania, pamięci, rozumowania pojęciowego i teorii złożoności. Ze względu na brak argumentów jednoznacznie wykluczających stosowanie któregokolwiek z tych konstruktów do analizy czynności sortowania kart, autorzy proponują traktować DTSK jako narzędzie pomiaru giętkości poznawczej u dzieci. W artykule zaprezentowano również dwie równoległe wersje testu sortowania kart dla dzieci (TSKD), opracowane na podstawie dwuwymiarowego testu sortowania kart. Umożliwiają one stosowanie procedury sortowania kart w indywidualnej diagnozie psychologicznej. Podczas pilotażowego badania grupy 41 zdrowych dzieci w wieku 3–8 lat dokonano oceny rzetelności obu wersji TSKD oraz trafności sposobów obliczania wyników dla poszczególnych części narzędzia. Badania potwierdziły rzetelność obu wersji TSKD oraz wykazały konieczność zmiany sposobu obliczania wyników.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2013, 1 (121)

Temat i słowa kluczowe:

dwuwymiarowy test sortowania kart ; Test sortowania kart dla dzieci ; funkcje wykonawcze ; giętkość poznawcza ; zmienianie zadań ; perseweracja

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

ISSN:

0239-6858

×

Cytowanie

Styl cytowania: