IRT i pomiar edukacyjny
Kondratek, Bartosz ; Pokropek, Artur
Instytut Badań Edukacyjnych
2013
Pod nazwą item response theory kryje się rodzina narzędzi statystycznych wykorzystywanych do modelowania odpowiedzi na rozwiązywane zadania oraz umiejętności uczniów. Modele IRT czynią to przez wprowadzenie parametryzacji, która określa: właściwości zadań oraz rozkład poziomu umiejętności uczniów. W artykule przedstawiony zostanie ogólny opis jednowymiarowego modelu IRT, przybliżone zostaną najczęściej stosowane modele dla zadań ocenianych dwupunktowo (1PLM, 2PLM, 3PLM) oraz wielopunktowo (GPCM), a także zarysowana zostanie problematyka estymacji poziomu umiejętności. Artykuł ma za zadanie wprowadzić czytelnika w techniczne szczegóły związane z modelowaniem IRT oraz przedstawić wybrane zastosowania praktyczne w pomiarze edukacyjnym. Wśród zastosowań praktycznych omówiono wykorzystanie IRT w analizie skomplikowanych schematów badawczych, zrównywaniu/linkowaniu wyników testowych, adaptatywnym testowaniu oraz przy tworzeniu map zadań.
IRT ; skalowanie ; złożone schematy badawcze ; zrównywanie ; testowanie adaptatywne ; mapowanie zadań
21 w.
pol
Creative Commons BY 4.0
artykuł
application/pdf
0239-6858
Nie masz uprawnień do wyświetlenia tego obiektu. Aby poprosić o dostęp do niego, wypełnij poniższe pola.
Styl cytowania: Chicago ISO690