Struktura obiektu
Tytuł.:

Pochodzenie społeczne i ścieżki dojścia do zawodu nauczycieli szkół podstawowych

Autor:

Hernik, Kamila ; Malinowska, Karolina

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Data:

2015

Abstrakt:

Różne badania pokazują, że status społeczno-ekonomiczny rodziny jest czynnikiem silnie wpływającym na osiągnięcia edukacyjne, a także na dalsze wybory życiowe ludzi. W artykule podjęto zagadnienie pochodzenia społecznego nauczycieli szkół podstawowych. Na podstawie Badania szkolnych uwarunkowań efektów kształcenia starano się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu nauczyciele dziedziczą po swoich rodzicach pozycję społeczną, a w jakim ich wykształcenie i wykonywany zawód są efektem awansu społecznego. O pochodzeniu społecznym nauczycieli wnioskowano na podstawie wielkości miejscowości pochodzenia oraz danych dotyczących ich rodziców (osobno matek i ojców): poziomu wykształcenia, aktywności zawodowej i rodzaju wykonywanego zawodu. Na tej podstawie zbadano kapitał kulturowy nauczycieli, który posiadali w momencie wyboru przyszłej drogi zawodowej. Zrekonstruowano także niezwykle zróżnicowane ścieżki kształcenia nauczycieli oraz sposoby uzyskania przez nich formalnego przygotowania pedagogicznego na przestrzeni kilku dziesięcioleci.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2015, 2 (133)

Temat i słowa kluczowe:

socjologia ; nauczyciele ; pochodzenie społeczne ; struktura społeczna ; ścieżki kształcenia

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

ISSN:

0239-6858

×

Cytowanie

Styl cytowania: