Struktura obiektu
Tytuł.:

Test podłużnej niezmienności modelu podwójnego czynnika na przykładzie Kwestionariusza poczucia integracji rówieśniczej

Autor:

Grygiel, Paweł

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Data:

2016

Abstrakt:

W badaniach podłużnych zmiany badanego konstruktu mogą być interpretowane jedynie pod warunkiem spełnienia założenia o podłużnej niezmienności pomiarowej. Celem artykułu jest systematyczne testowanie podłużnej niezmienności pomiarowej modelu podwójnego czynnika z użyciem równań strukturalnych. Badany konstrukt zmierzono Kwestionariuszem poczucia integracji rówieśniczej (PIR) w trzech falach ogólnopolskiego badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (N = 4349). Wyniki wskazują, że PIR jest narzędziem rzetelnym, substancjalnie jednowymiarowym, o strukturze podwójnego czynnika, niezmiennym konfiguralnie, metrycznie i skalarnie, ale nie ściśle. Można więc przyjąć, że w kolejnych falach badania układ czynników, wielkość ładunków czynnikowych i progów nie różnią się znacząco od siebie, ale rzetelność pomiaru jest różna: niższa w klasie 3 niż w klasach 5–6. Artykuł ukazuje także konsekwencje niespełnienia założeń związanych z niezmiennością pomiarową dla wyników analiz statystycznych.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2016, 2 (137)

Temat i słowa kluczowe:

socjologia ; podłużna niezmienność pomiarowa ; model podwójnego czynnika ; postrzeganie relacji rówieśniczych ; rzetelność ; zmiany rozwojowe

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

ISSN:

0239-6858

×

Cytowanie

Styl cytowania: