Dynamika poczucia integracji z rówieśnikami w klasach 3–6 szkoły podstawowej. Model latentnych krzywych rozwojowych
Grygiel, Paweł
Instytut Badań Edukacyjnych
2016
Artykuł jest poświęcony zmianom, jakim podlega poczucie integracji z rówieśnikami w klasach 3–6 szkoły podstawowej mierzone Kwestionariuszem poczucia integracji rówieśniczej, oraz uwarunkowaniom tych zmian ze szczególnym uwzględnieniem pozycji w sieci socjometrycznej. Analizy latentnych krzywych rozwojowych na danych z podłużnego badania Szkolne uwarunkowania efektywności kształcenia (N = 4349) wykazały, że w drugim etapie nauki poczucie integracji z rówieśnikami obniża się, i że nie daje się tego wyjaśnić ani zmiennymi społeczno-demograficznymi, ani relacjami zachodzącymi w sieciach rówieśniczych. To sugeruje, że obniżenie może być skutkiem raczej zmian rozwojowych niż faktycznego pogorszenia relacji koleżeńskich.
Edukacja. 2016, 3 (138)
socjologia edukacji ; latentne krzywe rozwojowe ; podłużny model podwójnego czynnika ; relacje z rówieśnikami w klasie ; poczucie integracji społecznej ; sieci socjometryczne ; zmiany rozwojowe
21 w.
pol
Creative Commons BY 4.0
artykuł
application/pdf
0239-6858
Nie masz uprawnień do wyświetlenia tego obiektu. Aby poprosić o dostęp do niego, wypełnij poniższe pola.
Styl cytowania: Chicago ISO690