Struktura obiektu
Tytuł.:

Związek wyników egzaminu maturalnego z pochodzeniem społecznym i regułami merytokracji

Autor:

Domański, Henryk

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Data:

2017

Abstrakt:

Przedmiotem tego artykułu są nierówności edukacyjne. Opierając się na badaniach ogólnopolskich, przeprowadzonych na zbiorowości uczniów urodzonych w latach 1992 i 1993, analizuję zależności między osiągnięciami edukacyjnymi a statusem rodziny i zdolnościami jednostek. Wskaźnikiem osiągnięć edukacyjnych są wyniki egzaminu maturalnego. Z przedstawionej analizy wynika, że pochodzenie z klas wyższych daje uczniom więcej szans awansu edukacyjnego w porównaniu z pochodzeniem z klas niższych, co można traktować jako świadectwo odtwarzania się barier społecznych. Równocześnie poziom zdolności znacznie silniej różnicuje oceny maturalne niż pochodzenie społeczne, co świadczyłoby o większej roli merytokracji niż dziedziczenia pozycji rodziców. Okazuje się również, że oceny maturalne są związane ze zróżnicowaniem szkół średnich pod względem jakości kształcenia. Nauka w szkołach charakteryzujących się wyższą efektywnością kształcenia zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania lepszego wyniku egzaminacyjnego, niezależnie od pochodzenia społecznego i poziomu zdolności.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2017, 3 (142)

Temat i słowa kluczowe:

nierówności ; egzamin maturalny ; cechy kognitywne ; jakość szkoły ; pochodzenie społeczne

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Typ zasobu:

artykuł

ISSN:

0239-6858

×

Cytowanie

Styl cytowania: