Struktura obiektu
Tytuł.:

Zaufanie społeczeństwa do edukacji w Polsce i w krajach europejskich

Autor:

Sawiński, Zbigniew

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Data:

2013

Abstrakt:

Zaufanie do edukacji ma swoje źródło w przekonaniach o prawomocności władzy. Teoretyczne uzasadnienie tej zależności sformułował David Easton w latach 60. XX w., zaś empirycznego potwierdzenia doczekała się ona dopiero obecnie, dzięki wynikom Europejskiego Sondażu Społecznego. Badanie to dowiodło, że wpływ przekonań o legitymizacji władzy na zaufanie do edukacji kształtuje się niejednakowo w różnych krajach. Tam, gdzie system szkolny cechuje się decentralizacją i autonomicznością, rodzice oceniają edukację pod kątem jakości szkół w najbliższym sąsiedztwie, przez co w tych krajach zaufanie do edukacji jest względnie niezależne od poparcia dla struktur ogólnopaństwowych. Natomiast w krajach, w których edukację uważa się za agendę systemu władzy, podporządkowaną celom politycznym, ocenia się ją tak samo jak inne instytucje państwa. Europejski Sondaż Społeczny dostarcza też wniosków na temat indywidualnych czynników decydujących o zaufaniu do edukacji. Okazuje się, że zajmowanie wysokiej pozycji społecznej – w tym uzyskanie wysokiego wykształcenia – nie sprzyja pozytywnej ocenie edukacji. Polska, na tle krajów europejskich, wyróżnia się wyraźną nadwyżką zaufania do edukacji wobec oceny rządu, demokracji i gospodarki. Zarazem w Polsce nadzwyczaj silnie ujawnia się negatywna ocena edukacji przez ludzi wykształconych. W artykule podjęto próbę wyjaśnienia tego dość nieoczekiwanego zjawiska.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2013, 2 (122)

Temat i słowa kluczowe:

edukacja ; zaufanie społeczne ; legitymizacja ; Europejski Sondaż Społeczny

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

ISSN:

0239-6858

×

Cytowanie

Styl cytowania: