Obiekt

Tytuł: Funkcjonowanie uwagi u dzieci w wieku wczesnoszkolnym: grupy ryzyka

Autor:

Nowotnik, Anna

Data:

2012

Typ zasobu:

artykuł

Wydawca:

Educational Research Institute

Abstrakt:

Artykuł prezentuje wyniki badania, którego celem była diagnoza poziomu funkcjonowania uwagi dzieci w wieku wczesnoszkolnym (klasy I–III) i wyłonienie ewentualnych grup ryzyka. W badaniu przeprowadzonym w dwóch poznańskich szkołach podstawowych wzięło udział 256 osób, z czego 33% to uczniowie z klasy I, 31% z klasy II i 36% z klasy III. Pomiarom poddano takie parametry uwagi, jak koncentracja, spostrzegawczość, impulsywność, nieuważność oraz zdolność hamowania poznawczego. Do pomiaru hamowania poznawczego zastosowano trójkolorową wersję testu Stroopa, natomiast pozostałe parametry zbadano za pomocą testu badania uwagi D2. Metoda analizy skupień k-średnich na przypadkach pozwoliła wyodrębnić pięć istotnie różniących się między sobą podgrup dzieci, które ze względu na profil uwagi nazwano: "przeciętni", "skoncentrowani", "nieskoordynowani", "impulsywni" i "rozkojarzeni". Jedynie w skupieniach "przeciętni" i "skoncentrowani" zaobserwowano istotną dominację określonych grup wiekowych. W skupieniu "przeciętnych" większość stanowili uczniowie klasy I, zaś w skupieniu "skoncentrowanych" - uczniowie klasy III. Istotne różnice w liczebności pod względem płci ujawniły się tylko w skupieniu "impulsywni", gdzie znalazło się więcej dziewczynek.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2012, 1 (117)

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:jbc.bj.uj.edu.pl:408995

ISSN:

0239-6858

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

26 paź 2021

Data dodania obiektu:

19 paź 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

215

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

245

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://jbc.bj.uj.edu.pl/publication/433872

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji