Nie masz uprawnień do wyświetlenia tego obiektu. Aby poprosić o dostęp do niego, wypełnij poniższe pola.
Burzyńska, Anna
2012
artykuł
Instytut Badań Edukacyjnych
Artykuł omawia problematykę lektury w kontekście aktualnego zainteresowania humanistyki kwestią doświadczenia. Autorka zwraca uwagę na podwójną problematyczność tytułowego „doświadczenia lektury” – zarówno w związku z trudnościami w doprecyzowaniu kategorii doświadczenia na gruncie tradycji filozoficznej, jak i w odwołaniu do XX-wiecznych teorii lektury (ukierunkowanych fenomenologicznie i semiotycznie), które zastępując tradycyjne pojęcie interpretacji pojęciem lektury, obwarowywały praktykę czytania kryteriami poprawności i odbierały jej charakter doświadczenia. Główną tezą artykułu jest konieczność przejścia w refleksji nad doświadczeniem lektury od tendencji esencjalistycznych do pragmatystycznych i performatycznych, czyli postawienia pytań: jak literatura działa?, jakie doświadczenia wytwarzane są w praktyce lektury? i jak za pomocą lektury można inspirować do czytania literatury? W perspektywie kryzysu czytelnictwa i „kryzysu arcydzieł” pytania te wydają się bardzo istotne.
Edukacja. 2012, 2 (118)
21 w.
pol
Creative Commons BY 4.0
application/pdf
oai:jbc.bj.uj.edu.pl:408996
0239-6858
26 paź 2021
19 paź 2017
35
31
https://jbc.bj.uj.edu.pl/publication/433873
RDF
OAI-PMH
Rusek, Marta
Cieślak-Sokołowski, Tomasz
Czub, Tomasz
Michalak, Renata
Nitecka, Anna
Kudela-Świątek, Wiktoria
Kowalska, Aneta Stąporek, Marta
Stankiewicz, Sebastian
Styl cytowania: Chicago ISO690
Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji Rozumiem