Nie masz uprawnień do wyświetlenia tego obiektu. Aby poprosić o dostęp do niego, wypełnij poniższe pola.
Wiejak, Katarzyna ; Krasowicz-Kupis, Grażyna ; Błaszczak, Wojciech
2016
artykuł
Instytut Badań Edukacyjnych
W artykule dokonano oceny trafności nauczycielskiej diagnozy przesiewowej ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się czytania i pisania. Rozpoznanie tego zaburzenia (dysleksji) w jak najwcześniejszym stadium rozwoju dziecka jest warunkiem powodzenia interwencji, która może zapobiec trudnościom w nauce szkolnej lub ograniczyć je. Warunkiem dobrej przesiewowej oceny jest – zgodnie z założeniami diagnozy opartej na dowodach empirycznych – stosowanie narzędzi o wysokich parametrach psychometrycznych, bazujących na aktualnej wiedzy teoretycznej i danych empirycznych. W artykule omówiono Skalę prognoz edukacyjnych oraz przedstawiono badania wskazujące na trafność tego narzędzia. Wyniki obserwacji nauczycielskich zestawiono z pomiarami dokonanymi przez specjalistów z zastosowaniem wystandaryzowanych testów czytania i pisania. Rezultaty analiz dowodzą, że nauczyciele mogą trafnie identyfikować dzieci z grupy ryzyka dysleksji, zarówno rodzinnego, jak i ocenianego na podstawie wskaźników behawioralnych (poziom czytania).
Edukacja. 2016, 4 (139)
21 w.
pol
Creative Commons BY 4.0
application/pdf
oai:jbc.bj.uj.edu.pl:409144
0239-6858
26 paź 2021
19 paź 2017
214
202
https://jbc.bj.uj.edu.pl/publication/434050
RDF
OAI-PMH
Bogdanowicz, Katarzyna M. Wiejak, Katarzyna Krasowicz-Kupis, Grażyna Gawron, Natalia
Zakrzewska, Agnieszka
Styl cytowania: Chicago ISO690
Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji Rozumiem