Obiekt

Tytuł: Zróżnicowanie umiejętności początkowych w klasie pierwszej a efekt względnego wieku w klasie trzeciej

Autor:

Konarzewski, Krzysztof

Data:

2015

Typ zasobu:

artykuł

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Abstrakt:

Celem artykułu jest weryfikacja dwóch hipotez. Pierwszą, według której zróżnicowanie umiejętności początkowych w klasie pierwszej jest ujemnie skorelowane z wiekiem startu szkolnego, sprawdzono na danych z badania Sześcio- i siedmiolatków na starcie szkolnym. Dyspersje wyników pomiaru umiejętności czytania i pisania (ale nie umiejętności matematycznych) 1164 dzieci rozpoczynających naukę w klasie pierwszej istotnie malały w kolejnych kwartylach wieku. Drugą hipotezę, zgodnie z którą w oddziale szkolnym efekt względnego wieku w klasie trzeciej jest dodatnio skorelowany ze zróżnicowaniem początkowych umiejętności językowych i liczbowych w klasie pierwszej, sprawdzono na danych 4838 uczniów z 254 oddziałów trzeciej klasy szkoły podstawowej, zebranych w międzynarodowych badaniach osiągnięć szkolnych PIRLS i TIMSS 2011. Umiejętności początkowe oceniono na podstawie opinii rodziców. Hierarchiczna analiza regresji (przy kontroli płci i statusu społeczno-ekonomicznego rodziny ucznia oraz lokalizacji szkoły) wykazała, że im większe było początkowe zróżnicowanie umiejętności językowych w oddziale (przy kontroli wieku uczniów), tym większa była różnica między osiągnięciami matematycznymi młodszych i starszych uczniów w klasie trzeciej. Wynik sugeruje, że pytanie o wiek, w jakim dzieci powinny rozpoczynać naukę w szkole, jest mniej ważne niż pytanie: Jak redukować zróżnicowanie umiejętności początkowych w oddziałach klasy pierwszej?

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2015, 2 (133)

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:jbc.bj.uj.edu.pl:409165

ISSN:

0239-6858

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

26 paź 2021

Data dodania obiektu:

19 paź 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

15

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

17

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://jbc.bj.uj.edu.pl/publication/434076

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji